http://en.wikipedia.org/wiki/DIY_ethic
http://en.wikipedia.org/wiki/DIY_culture
http://en.wikipedia.org/wiki/DIY_audio
مفهوم DIY بنظرم نیاز به توضیح روشن تری داره چون برخی در ایران تصور میکنند DIY یعنی چیزی که یکی با دست ساخته و قصد داره به بقیه بفروشه.
تفکر DIY ساختار مشخصی داره و اولیش اینه که هر کسی خودش آزاد باشه تا با فراگیری اطلاعات اقدام به پیاده سازی ایده هاش بکنه و از تجربیات دیگرانی که تو این حوزه فعالند استفاده بکنه. بنابراین هر علاقه مند به DIY در مسیر حرکتش هم اطلاعات میگیره و هم از تجربیاتش دیگران میتونند استفاده کنند و من تا حالا ندیدم کسی خودش رو در ابتدا عاشق DIY معرفی کنه اما هم اطلاعاتش رو بخواد پنهان کنه و هم چیزی که ساخته رو بخواد به کسی بفروشه.
فروشندگی چیز بدی نیست اتفاقا خیلی هم خوبه اما ربطی به DIY نداره. حالا چه برند بفروشیم و چه بلندگویی که خودمون ساختیم رو بفروشیم و چه خازن و ترانس و لامپ بفروشیم در هر صورت یک فروشنده هستیم.
DIY یک نوع تفکر هست که هدف هایی داره :
1. پول اضافه ندهیم اگر میتونیم همون رو خودمون بسازیم
2. به بیرون وابستگی کمتری داشته باشیم و دقیقا چیزی رو که لازم داریم بسازیم
3. نتیجه تحقق ایده هامون رو در دنیای واقعی ببینیم و لذت ببریم
4. هم یاد بگیریم و هم به جریان آزاد اطلاعات درست کمک کنیم تا دیگران بعد از ما سریع تر و بهتر به نتایجی که دوست دارند برسند
علاقه مندان به DIY منطقا به همدیگر توهین نمیکنند ، تعصب احمقانه ندارند ، خودشون رو رقیب هم تلقی نمیکنند ، به هم حسودی نمیکنند و سعی در بالاتر جلوه دادن خودشون نمیکنند چون منافعی از این کار ندارند بلکه به هم کمک میکنند اما فروشندگان بخاطر منافعشون ممکنه سعی در خراب کردن رقیباشون بکنند. فروشندگان در سراسر دنیا ممکنه به چرت و پرت گفتن و اطلاعات غلط دادن هم روی بیارند برای فروش اجناسشون اما علاقه مندان به DIY خودشون رو به نوشتن چرت و پرت، تعصب و تبلیغ روی یک مورد خاص و دادن اطلاعات غلط و مورونی مشغول نمی کنند.
اگر به وبلاگ یا سایت کسانی که در خارج به DIY علاقه مندند سر بزنید میبینید مثلا همین رومی خیلی دقیق هر چی ساخته رو شرح میده و کمک میکنه مخاطب به نتیجه برسه.
با اینکه رومی یکی از ارزشمندترین منابع اطلاعاتی رو اینترنت هست من تا این لحظه ندیدم اطلاعاتی رو بخواد از کسی پنهان کنه و کلا تو فرهنگ DIY ما علاقه مند به به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستیم و نه پنهان کردن اطلاعات برای فروش چیزی.
همیشه به نتایج فکر کنید مطمئنا رویکرد بهتری خواهید شد.
خوش بگذره
2 Comments