گاهی دیدم بعضی ها فکر میکنند reviewer ها درک درست تری از صدا نسبت به افراد عادی دارند و اینطور نتیجه میگیرند چون حساسیت گوش تحلیل گران صدا بیشتره پس باید بجای اعتماد به گوش خودشون به حرف Reviewer ها اعتماد کنند. اما من فکر میکنم این مساله رو باید طور دیگه ای دید. اول اینکه یک شنونده صدا رو فقط در لحظه دریافت سیگنال صدا پردازش نمیکنه و اثر صدا در لحظه پخش صدا بر روی شنونده همه چیزی نیست که شنونده درک میکنه. منظورم اینه درک و دریافت صدا کاملا حالت real time نداره و سیستم شنوایی انسان طوری ساخته شده که بسته به حساسیت و تجربه شنیداری فرد در طول یک زمان خاص به درک کامل صدا میرسه. چه در مورد تاثیر صدای سیستم بر روی صدا و چه درک خود موسیقی این مساله وجود دارد. آقای امیر مسعود فرهمند اینجا مطلبی در این مورد نوشته اند که جالب هست. ممکنه شما نتونید طی یک ساعت شنیدن صدا مانند یک reviewer حرفه ای صدا رو درک و تحلیل کنید اما همین سیستم شنیداری شما در مدت زمان بیشتر شنیدن بالاخره به اون درک میرسه. برای همینه یک reviewer ممکنه طی یک هفته صدای یک سیستم رو کامل تحلیل کنه ولی افراد معمولی بعد مدت بیشتری مثلا سه ماه به اون دریافت برسند. دلیل این مساله اینه هر چقدر گوش حساس تر باشه و تجربه شنیداری بیشتر باشه سیستم شنوایی توانایی بیشتری در جذب اطلاعات بیشتر در زمان کمتر داره و این مساله ربطی به درک درست تر یا غلط تر نداره. ایرادات صدا با گذشت زمان بیشتر بر روی سیستم شنوایی همه تاثیر گذاره و فقط مدت زمانش فرق میکنه بنابراین افراد عادی نباید فکر کنند درک اونها از صدا ممکنه در مقایسه با یک reviewer اشتباه باشه و بهتره به گوش خودشون اعتماد کنند اما در مدت زمان بیشتر. حتی reviewer های حرفه ای هم میدونند برای یک تحلیل درست باید ساعتها به صدا گوش بدهند و هر چقدر حساسیت گوش زیاد باشه باز هم زمان لازمه. چیزی که برام جالبه اینه که حتی افراد خانواده ام که خیلی به خصوصیات صدا توجه نمیکنند هم در طول زمان متوجه تغییرات میشن و مثلا بعد تغییر یک کامپوننت میگن “صدا بهتره، امیر نکنه باز چیزی رو عوض کردی!؟”. تمام تلاش من اینه به همه بگم حداقل به اون چیزهایی که داریم اعتماد کنیم تا حرف دیگران از مجلات گرفته تا تبلیغات بر روی ما بی دلیل اثر نگذاره و ما بتونیم با همین سیستم شنوایی انتخاب کنیم نه با حرف دیگران. تا اونجایی که من فهمیدم “حرف ها و نوشته ها” خیلی با ما صداقت ندارند و در فضایی که ما توان تشخیص نداشته باشیم به سود شخص گوینده متمایل میشوند. نمیخوام نتیجه بگیرید همه رسانه ها فقط بفکر منافع خودشون هستند اما دوست دارم من و شما خودمون بتونیم مستقل از اونها انتخاب کنیم.
3 Comments