یه لینک هست لازمه بخونیدش اگر علاقه مند کامپیوتر آئودیو هستید:
http://www.audiostream.com/content/draft#q6v7bgt8IhVXd7Lh.97
http://www.audiostream.com/content/qa-wavelength-audios-gordon-rankin#8qDow4jtOBexPvS7.97
http://m.electronicdesign.com/boards/480-mbitss-signal-integrity-becomes-issue-usb-20-designs
تو انتقال بيت پرفكت دیتای كامپيوتر مثلا کپی فایل از روی هارد به هارد یا هارد به فلش یا روی شبکه ما هرچقدر هم خطاي تايمينگ داشته باشيم اصلا مهم نيست چون تايمينگ ربطي به صحت اطلاعات انتقالي نداره اما خطاي تايمينگ تو انتقال ديتاي صوتي بخاطر پخش در لحظه Real Time كاملا روي كيفيت سيگنال صوتی اثر ميزاره. یعنی ممکنه سیگنال بیت پرفکت انتقال داده بشه اما بخاطر جیتر کیفیت صدا افت زیادی داشته باشه.
نکته مهم دیگه شکل موج سیگنال انتقالی هست که اونم کاملا روی صدا تاثیر میگذاره. به گفته طراح Ayre شما نباید فکر کنید سیگنال دیجیتال دارید منتقل میکنید باید فکر کنید سیگنال آنالوگ رو دارید با فرکانس بالا که خیلی هم حساس تره انتقال میدید.
برای همینه خیلی مقابله با نویز و جیتر هردو برای حفظ کیفیت سیگنال تو دیجیتال مهمه. مهم تر اینکه سیگنال دیجیتال هم باید خوب تولید بشه با پاورساپلای خوب.
شعار Bits are bits در مورد های فای صدق نمیکنه و در این های فای لعنتی حتی یه کابل شبکه بهتر هم میتونه کلی کیفیت رو تغییر بده.
دوستان صدای های اند یه جورایی Black Art هست چون سالها زمان میبره یکی بتونه مثل CEC یا Audio Note یه چیزی بیرون بکشه که بقیه نمیتونن. اصلا اصلا فکر نکنید طراحی سیستم صوتی به معنای های اند ساده است. برای همین پیچیدگی های طراحی دیجیتال هست که تنها ترنسپورتی که دیدیم کلا با همه ترنسپورت ها فرق داره CEC TL0-X هست.
من بعد از اینهمه سال های فای بازی معتقدم خیلی خیلی خیلی کم هستند طراحانی که بتونن صدای خوبی بگیرند. واقعا همونجور که رومی میگه 99% بازار پر شده از چیزهایی که صدای خوبی نمیدن.
Charlie Hansen:
All of this can be boiled down to a simple phrase. “All of the problems with digital are analog problems.”
This is the primary reason that digital audio has taken so many decades to come close to the sound of analog.
Gordon Rankin:
But since digital audio is a streaming system, the timing of the bits is critical. If the bit changes to the correct state but at the wrong time, this is equivalent to changing to the wrong level at the correct time.
Another area to tackle is what is referred to as signal integrity. The signal leaves a transistor or IC chip and it has to make its way across the PC board, component-by-component so that the signal is degraded as little as possible. When you are talking about what makes one transport a “good sounding” one, again we are talking about treating so-called “digital” products as very high speed analog circuits. The clock frequencies in these units are typically between 10 and 100 MHz. When considering a square wave, a convenient rule of thumb is that the bandwidth must extend in both direction (higher and lower frequencies) by a factor of at least 10x to preserve the waveform fidelity.
So designing a high performance digital circuit means that you are essentially designing high performance analog circuits that have a bandwidth extending up to at least 100 MHz, and in some cases all the way to 1 GHz. The traditional rules of PCB layout connectors, signal routing, ground planes, solder joints, PCB materials, and even PCB coatings break down at these high frequencies.