طراحی سیستم صوتی ، علم یا هنر

طراحی سیستم صوتی ، علم یا هنر

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲
/ / /
Comments Closed

معتقدم طراحی یک آمپلی فایر سی دی پلیر یا بلندگوی ایده ال تو ماکرو به این معنی که پاسخ ماکرو خوبی تو فرکانس و دیستورشن داشته باشه تو دسته علم جا میگیره و یک علاقه مند diy یا هر کسی که میخواد دستگاهی تو ماکرو بسازه نیاز به علم الکترونیک داره.

این علم الان خیلی دور از دسترس نیست تو بحث آئودیو، کافیه ببینید مثلا Boulder یا Soulution چکار کردند، استفاده از فیدبک منفی ، استفاده از بهترین ترانس و ترانزیستور و خازن و بهترین برد و راه هایی هم برای کم کردن نویز مثل جداسازی پاور از بخش مدارو …

اسامی سازندگان خوب المان ها هم با کمی تحقیق مشخصه ، مثلا ترانس رو یک برند معروفی C Core میسازه ، ترانزیستور رو ژاپنی ها مثل سانکن یا توشیبا خوب میسازن ، دک رو فیلیپس تو مدل مالتی بیتش 1541 خوب میسازه ، ترنسپورت رو CEC یا Teac یا فیلیپس خوب میسازند و …

برای بلندگو هم همینه ، مثلا خرید بهترین درایورها از دانمارک ، استفاده از کراس آور Duelund یا همین 6 دی بی ساده که پاسخ فاز رو درست کنه و جعبه آنچنانی و …

نمیگم کار خیلی ساده است اما حرفم اینه این فیلد فیلد خیلی دست نیافتنی اصلا نیست و میشه بهش رسید همونطور که تو دنیا 200 تا برند هستند که تو همین گروه قرار دارند و کارشون هم خوبه.

اما بنظر من طراحی در میکرو کار ساده ای نیست ، یه جورایی بیشتر هنر محسوب میشه تا علم و مثلا کاری که آئودیو نت ژاپن کرده فقط علم نیست بلکه از نظر من تلفیقی از علم و هنر هست.

اول اینکه تو میکرو تو باید بدونی مفهوم خطی بودن تو میکرو چیه و بعدش باید اونقدر تلاش کنی تا بتونی با المانها ، شماتیک و چیدمان اونها و نهایتا تیون به اون خواسته برسی.

برای این خواسته یکی مثل آئودیو نت حتی خازن اش رو هم خودش میسازه چه برسه به ترانس  و …

تو این حالت شاید حتی 20 کمپانی هم تو دنیا نیستند که میتونند حرفی برای گفتن داشته باشند.

باز هم میگم بحث من دست نیافتنی بودن نیست فقط حرفم اینه مسیر ماکرو نزدیکتره تا میکرو و اگر با X ساعت وقت میشه تو ماکرو به پاسخ خوبی رسید شاید  5X ساعت لازم باشه که به میکرو خوب برسی تازه اگر قبلش فهمیده باشی میکرو چیه.

این نوشته طراح Tron رو بخونید جالبه :

The Art

Building amplifiers to a quality standard this high requires not just precision, but years of experience and fine tuning that build this process into an art.

Every TRON product is numbered, every detail of the materials and processes used are recorded in the TRON log book. Graham cares about your experience of the product and regularly spends hours on the phone with his customers, understanding their musical tastes, inspiring and guiding their choices. When assembling an amplifier something as simple the mounting of a resistor can make a big difference. Graham ensures there is a measured displacement between the component and the board (where a board is used) to control resonance of each component based upon its characteristics (this ensures that vibrations are not transmitted into the component and the contact with the board has no detrimental dialectic effects. Graham himself comments, “if you are using very expensive parts then the assembly matters a huge amount – the performance can be increased at least 15-20% through the care of the construction, for exactly the same components, circuit design and materials.” If you want perfection, everything matters. It’s not just the ingredients you choose, it’s the subtlety by which they are combined.

 

Comments are closed.