دکتر گیزمو

دکتر گیزمو

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱
/ / /
Comments Closed
Dr Harvey "Gizmo" Rosenberg

یکی از کسانی که متفاوت فکر میکنه مثل آرتور و رومی و مایک و جین و لین اولسون و … آقای گیزمو هست. مقالات ایشون رو تو آدرس زیر میتونید بخونید:

 http://www.meta-gizmo.net/Tri/index-1.html

 بنظر من دکتر نوشته های جالبی داره و یکی از قوانینش اینه کیفیت صدای آمپلی فایر رابطه معکوسی با توان اون آمپلی فایر داره. R=1/P

این دکتر در مبحث ترایود ها مطالب جالبی نوشته و همونطور که میدونید طراحان این سیستمها مثل ریچرت Herb Reichert، کوندوسان Kondosan ، شیشیدو Nobu Shishido ، ساکوما Susumu Sakuma هر کدوم نظری برای کوپلینگ بین طبقات و طبقه آخر دارند. گیزمو  (Inverted Interstage Transformer coupled) شیشیدو رو دوست داره (به اختصار IT-coupled) و البته از سیستم جدید دیوید برنینگ هم خیلی خوشش میاد. دیوید راهی کاملا متفاوت رو طی کرده ، بعضی ها بدون ترانس هستند OTL بعضی ها با ترانس و دیوید برنینگ اومده از سیستم جدیدی استفاده کرده که هم OTL نیست و هم ترانس نداره تو خروجی.

در مورد دیوید و کارش بخونید :

Established in 1974, The David Berning Company manufactures vacuum tube audio amplifiers based on an unique Impedance Converter that replaces the traditional audio power output transformer and greatly extends and improves amplifier performance. We call our technology “ZOTL” for Zero-Hysteresis Output Transformerless.Operating at a fixed high-frequency without traditional audio output transformers, the ZOTL Impedance Converter eliminates the frequency-dependent performance limitations inherent in all transformer coupled tube amps.Berning amplifiers using the ZOTL technology exceed the performance of traditional OTL tube amplifiers by properly matching the tube impedance to that of the speaker. Berning amplifiers depart from traditional OTL amplifiers in that they do not require a large number of hot power tubes to supply adequate current for driving speakers.Berning amplifiers convey the musical transparency of tubes without the limitations imposed at the frequency extremes by audio output transformers. This limitation at the frequency extremes is a major contributing factor to what some negatively call “tube sound”. ZOTL extends the desirable musical transparency of tubes to the frequency extremes and provides the quickness of the high and low frequencies that are cherished by those who prefer solid-state amplifiers.

لیست زیر کسانی هستند که کارهای جالبی در رابطه با طراحی مدارات انجام دادند، در ادامه لیست برندهایی رو میبینید که از IT کوپل استفاده کردند، اون لینک ها رو دنبال کنید مطالب جالبی نوشته.

Nobu Shishido
Susumu Sakuma
David Berning
Anzaï Zaïka
Jean Hiraga
Herb Reichert
JC Morrison
Arthur Loesch
Hiroyasu Kondo
Ken Shindo,
Mr. Atarashi
Don Garber
Noriyasu Komuro (Nori Komuro)

 http://www.6moons.com/audioreviews/trafomatic2/sidebar1.html

 To map out a terrain familiar to me solely on hearsay, I identified the following, currently available commercial single-ended IT-coupled 300Bs :

Mike Morrow’s Morrow Audio 300B1S monos – $6,500/pr;
Hans-Jürg Dorn’s Althea Musica Royale 300B Concept Mono;
Sun Audio’s SV-300BSM – ¥810,000;
SAC Thailand’s custom-order WE 300B monos;
WAVAC’s EC-300B, MD-300B and MD-300Bm – from $8,500 to £16,500;
Promitheus Audio 300B monos – $1,500;
Audio Note UK Kegon – $49,000;
and the Border Patrols with outboard power supplies – €10,600 for the paralleled Model S20.
Allnic from South Korea
TruLife Audio from Greece, €1000 per watt, interstage transformer bandwidth beyond 2MHz
For kits or published DIY circuits with interstage transformers, reference AudioNote UK kits and Lynn Olson’s Nutshell HiFi Karna (6H30 or 5687/7044/7119 input, 45 driver). For further ‘open’ circuits, Nobu Shishido’s IT-coupled 300 SE Topology was published in Glass Audio in 1994. For perhaps the most generic non-IT 300B SET circuit, think 3-stage affair running 6SN7 dual-triode input/drivers. Much present Chinese offerings seem to fall into that category. Other designers don’t see the need for two voltage amplification stages with their higher complexity and cancellation of harmonics. They favor less stages. The earliest 2-stage circuits used pentode drivers like Western Electric’s legendary movie house amps. Shishido used 6L6s. Gordon Rankin’s 2-stage Wavelength Cardinal sports a shunt-regulated push-pull stage (SRPP) to drive its power triode. Other 2-stage topologies use single rather than dual triode drivers. Japanese audiomaniacs seem fond of the classic Western Electric 417A/437A drivers when transformer-coupled to the power triode, championed particularly by Shishido and Sakuma. SAC too adopted this recipe for its current flagship monos. Then there’s direct-coupling and the Loftin-White approach.

ژاپنی ها همونطور که قبلا گفتم ماسفت و ترازیستور های آئودیویی که میسازند به نسبت بهتر از آمریکایی هاست مثل توشیبا که ASR ازش استفاده میکنه و Sanken که ویتوس باهاش کار میکنه و تو ترانس هم قضیه دقیقا همینطوره و ترانس های ساخت ژاپن (مثل تامورا) در مجموع بهتر از بقیه ترانس هاست و حتی تو موضوع شماتیک مدارات هم پیشرو هستند مثل همین شماتیک شیشیدو که خیلی ها از روی اون مدار میسازند. ژاپنی ها تو انتخاب نوع ترانس هم از بقیه جلوترند و اونها زمانی که آمریکایی ها از ترانس های حلقه ای توروید استفاده میکردند ژاپنی ها بیشتر به C Core و EI Core و UI Core علاقه داشتند.

تو کل سازندگان غربی (البته بین ترانزیستوری ها و تا اونجایی که من میدونم) فقط  Vitus و ASR و Howland و Ypsilon از توروید استفاده نمیکنند و بقیه برند های ترانزیستوری از توروید استفاده میکنند.

برگردیم به نگاه دکتر گیزمو که مقالات جالبی نوشته مثل http://www.meta-gizmo.net/Tri/mag/KINGTONE.html که نگاهش رو بیان میکنه. مطلب زیر رو دکتر در مورد کار دیوید برنینگ نوشته :

First and foremost an output transformer, or any transformer for that matter, is an impedance-matching device. Impedance matching is used to transfer a source of power to a load so that both the power source and the load are operating under optimum conditions for maximum efficiency. What other kinds of impedance matching devices are there? Some such mechanical devices include an automobile transmission, bicycle gears, and a simple lever. Besides the transformer, a dc-to-dc power converter is an electrical type of impedance matching device. The dc-to-dc converter can convert a high voltage at low current into a low voltage at high current, or vice versa. Dc-to-dc converters form the basis of the switching power supply, but usually contain added complexity for regulated power supply applications. In its simplest form, the output voltage or current of the dc-to-dc converter is always related to its input by a proportionality constant which is just like the turns ratio in a transformer. Like the transformer, impedance matching goes as the square of this constant.

All current Berning amplifiers use the dc-to-dc converter to form the basis for impedance matching between the tubes and the speaker. The patent for this technology is US patent 5612646 (March ’97), and is reprinted on the Berning web site at http://www.davidberning.com This patent describes the many advantages of this amplifier over the transformer-coupled amplifier, so this will not be repeated here. Unless the reader is well versed in switching power supply design, it is unlikely that he or she will understand exactly how it works, and it is too complicated to try to explain it here. Perhaps the best explanation to read is the one given by Chuck Hansen in his technical review of the ZH270 that appeared in Glass Audio, vol. 12, issues 1&2, 2000. This is also reprinted on the Berning web site. In his review, Mr. Hansen reaffirms the success that this new technology has with preserving the tube’s transfer characteristics at the speaker.

رومی خیلی اوقات مخالف بازی درمیاره که این موضوع به جذابیت اش کمک میکنه اما من معتقدم همونطور که خود دکتر میگه نباید ما به یک نفر تکیه کنیم و فقط ببینیم اون چی میگه ، بنظرم همونطور که دکتر میگه تو این مسیر آئودیو نباید دنبال بودا بگردیم و فقط و فقط ملاک تجربه شنیداری ما باید باشه.

Kill All Audio Reviewers Including Me

THE HIGHEST WISDOM ABOUT THE AUDIO ARTS IS YOUR COLLECTIVE WISDOM..AND NOW IT IS YOUR TRIBAL RESPONSIBILITY TO INSPIRE YOUR BROS’.

 

باز هم در مورد دکتر مینویسم …

Comments are closed.