آیا میدونید یک سیگنال صوتی استریو که یک شکل موج آنالوگ هست یک پولاریتی Polarity (قطب مثبت و منفی) داره که وقتی این سیگنال از سیستم پخش میشه این پولاریتی نباید برعکس بشه. هنگام صدا برداری یک سیگنال ولتاژ رو ما ضبط میکنیم و بعد از پردازش بر روی دیسک رکورد میکنیم، در این مرحله نباید فاز سیگنال (همان پولاریتی) برعکس بشه. البته اکثر تدوینگرها این مساله رو میدونند هر چند گاهی در استودیوها هم ممکنه فاز سیگنال برعکس بشه. علت اینکه میگم باید دقت کنیم فاز سیگنال در سیستم ما برعکس نشه بخاطر سه مساله هست که خیلی ها ممکنه به اون توجه نکنند. اول اینکه موقع اتصال کابل بلندگو (Speaker Cable) باید خروجی منفی و مثبت ترمینال خروجی آمپلی فایر رو به ترتیب به ورودی منفی و مثبت بلندگو وصل کنیم و اشتباها منفی رو به مثبت و مثبت رو به منفی نزنیم. دوم اینکه بعضی Pre Amplifier ها و DAC ها یک کنترل کننده فاز دارند که از روی اون میشه فاز سیگنال رو برعکس کرد ، در اینحالت باید فاز صحیح انتخاب شده باشه. سوم اینکه استاندارد ورودی خروجی بالانس سیستمها (XLR Connection) در همه کشورها به یک شکل نیست و بعضی کشورها مثل آمریکا پین دوم رو Hot در نظر میگیرند و بعضی ها مثل ژاپنی ها پین دوم رو Cold در نظر میگیرند. یکسان نبودن این استاندارد در دو کامپوننت باعث میشه با اتصال این دو کامپوننت فاز سیگنال در عبور از سیستم عوض بشه و برای تصحیح این مساله یا باید از طریق کنترولر فاز در مدار Pre یا DAC اقدام کرد و یا اگر سیستم شما کنترولر نداره باید کابلهای بلندگو رو با فاز برعکس وصل کنید. مثلا سورس من Accuphase هست و استاندارد اون با آمپلی فایرم فرق میکنه و من برای تصحیح این مساله کابلهای بلندگو رو برعکس وصل کردم، یعنی خروجی مثبت آمپلی فایر رو به ورودی منفی بلندگو وصل کردم تا فاز تصحیح بشه. این مساله بسیار مهم هست و فاز اشتباه صدا رو خراب میکنه. دقت کنید وقتی جایی دارید دو تا سیستم رو مقایسه میکنید هر دو سیستم با فاز صحیح setup شده باشند چون ممکنه Dealer شما به این مساله توجه نکنه و شما یک تست A/B درست نگیرید. چند بار این مساله رو از طریق کامپیوتر تست کردم، به این شکل که فاز یک سیگنال Wave رو روی کامپیوتر با نرم افزار Cool Edit Pro تغییر دادم و هر دو تا سیگنال رو پشت سر هم (از طریق کارت صدا به ورودی دیجیتال CD Player) پخش کردم، تفاوت خیلی زیاد بود. صدا بشکل بدی فوروارد میشه و اصلا Soundstage درست نداریم، آرامش صدا از بین میره و ناحیه Bass بطور کامل از کنترل خارج میشه. انگار صدا به انرژی تبدیل میشه و از حالت موسیقی خارج میشه. توزیع انرژی هم بهم میخوره ، صدا آزار دهنده پخش میشه و نمیتونید به صدا ولوم بدید. شاید بگم این تست برام خیلی جالب بود چون فکر نمیکردم این همه تغییرات در صدا داشته باشم. مهمترین مساله همون به هم ریختن Soundstage بود که کل صدا رو خراب میکرد. سورس ها یا DAC ها و یا Pre های بعضی از کمپانی ها کنترولر فاز داره و اونها این اجازه رو به ما میدن که خیلی راحت فاز رو برعکس کنیم و این مساله خیلی خوشایند هست چون حتی اگه رکوردی با فاز اشتباه رکورد شده باشه (مثلا بعضی از استرینگ های صدا فازشون برعکس شده باشه) میشه بهترین حالت رو انتخاب کرد.
بهتره اگه تا حالا به این مساله دقت نکردید یه نگاهی به وضعیت فاز سیستم بندازید.